خانه / دانشگاه / معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی
معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی
معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی

معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی

معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی
معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی
[contact_info title= “معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی”] 

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نخستین دانشگاه صنعتی ایران است و یکی از دانشگاه های دولتی است که دانشکده‌های آن به صورت غیرمتمرکز در شهر تهران قرار دارند. این دانشگاه در سال ۱۳۹۲ در بین پنج دانشگاه صنعتی برتر ایران قرار گرفت. این دانشگاه که یکی از باسابقه ترین دانشگاه های ایران در زمینه فنی و مهندسی می باشد همواره در اولویت‌های رتبه‌های برتر کنکور سراسری قرار می‌گیرد.

هسته اولیه این دانشگاه به سال ۱۳۰۷ برمی گردد که با تصویب شورای انقلاب فرهنگی این دانشگاه در سال ۱۳۵۹ با ادغام ۹ مرکز آموزش عالی ، مدرسه عالی فنی ، دانشکده نقشه‌برداری ، مؤسسه آبشناسی ، دانشکده هواشناسی و علوم جو ، دانشکده مخابرات ، مدرسه عالی ساختمان ، دانشگاه کار و پیشه ، تربیت دبیر فنی پلی تکنیک تهران ، دانشگاه علوم و فنون مجتمع آموزشی وزارت راه ، مجتمع تکنولوژی تهران و مدرسه عالی تلویزیون و سینما به شکل کنونی و با نام دانشگاه فنی و مهندسی تشکیل شد و در سال ۱۳۶۷ به نام خواجه نصیرالدین طوسی ، دانشمند ایرانی تغییر نام داد. در صورت تمایل می توانید با مطالعه این مطلب تا انتها اطلاعات جامع تری را در مور “معرفی دانشگاه خواجه نصیر الدبن طوسی” کسب نمایید.

معرفی دانشکده های دانشگاه خواجه نصیر طوسی

این دانشگاه دارای ۹ دانشکده مهندسی برق ، مهندسی کامپیوتر ، مهندسی مکانیک ، مهندسی مواد ، مهندسی عمران ، مهندسی ژئودزی و ژئوماتیک ، مهندسی صنایع ، مهندسی هوا فضا و علوم است:

دانشکده  مهندسی برق

این دانشکده هسته اصلی و مرکزی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی می باشد که همواره یکی از شناخته شده ترین و قدرتمندترین دانشکده ها در سطح کشور می باشد. همچنین دانشکده مهندسی برق دارای اولین آزمایشگاه آنتن در کشور است. این دانشکده از گروه های مهندسی الکترونیک ، مهندسی پزشکی ، مهندسی قدرت ، مهندسی کنترل ، مهندسی مخابرات تشکیل شده است.

دانشکده مهندسی مکانیک

فعالیت آموزشی این دانشکده تحت عنوان دانشگاه کار و پیشه از سال ۱۳۵۲ شروع شده است که پس از ادغام چندین موسسه آموزشی در سال ۱۳۵۹ به دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با ساختار فعلی تبدیل شده است.

دانشکده مهندسی عمران

دانشکده مهندسی عمران اکنون در مقطع کارشناسی و تحصیلات  تکمیلی با شش گروه آموزشی و پژوهشی سازه ، زلزله ، محیط زیست ، خاک و پی ، آب و راه و ترابری و همچنین ۹ آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی را در اختیار دارد. 

دانشکده مهندسی صنایع

فعالیت آموزشی رشته مهندسی صنایع در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به دنبال موافقت شورای عالی گسترش دانشگاه­ ها در سال ۱۳۷۳ آغاز گردید. این دانشکده در مقطع کارشناسی در رشته های مهندسی صنایع ، در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی صنایع ، سیستم ­های اقتصادی و اجتماعی ، مهندسی مالی ، مهندسی فناوری اطلاعات تجارت الکترونیک ، مهندسی فناوری اطلاعات سیستم­ های مدیریت اطلاعات و MBA و در مقطع دکتری در رشته های مهندسی صنایع و فناوری اطلاعات دانشجو می پذیرد.

دانشکده مهندسی هوا و فضا

هسته اولیه دانشکده مهندسی هوافضا ، گروه هوافضا بود که در سال ۱۳۷۹ در دانشکده مهندسی مکانیک وقت تاسیس گردید و هم­زمان در چهار گرایش مصوب کارشناسی ­ارشد دانشجو گرفت و به فاصله کوتاهی برنامه گرایش مهندسی­ فضایی در کارشناسی­ ارشد توسط گروه تهیه و به تصویب شورای عالی برنامه­ ریزی رسید.
دانشگاه صنعتی­ خواجه­ نصیرالدین ­طوسی با همکاری دانشگاه تکنولوژی هوا فضای مسکو از مهرماه سال
۱۳۸۳ اقدام به پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی مشترک هوافضا نمود. در سال ۱۳۸۵ نیز با مجوز وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری اولین گروه دانشجویان کارشناسی مهندسی هوافضای روزانه نیز مشغول به تحصیل شده­ و بالاخره در مهرماه سال ۱۳۸۸ اولین گروه از دانشجویان دکترای مهندسی هوافضا در دو گرایش جلوبرندگی و دینامیک پرواز و کنترل در این دانشکده مشغول به تحصیل گردیدند.

دانشکده مهندسی ژئودزی و ژئوماتیک(نقشه برداری)

این دانشکده به عنوان اولین و تنها دانشکده نقشه برداری در سطح کشور علاوه بر تربیت نیروی متخصص انسانی در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ارتباط تنگاتنگی نیز با صنعت دارد. دانشکده از چهار گروه مهندسی ژئودزی ، سیستم ­های اطلاعات مکانی ، فتوگرامتری و سنجش از دور تشکیل شده است.

دانشکده مهندسی و علم مواد

فعالیت های آموزشی رشته مهندسی مواد در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، در سال ۱۳۸۰ از گروه مهندسی مواد در دانشکده مهندسی مکانیک با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد آغاز شد و به تدریج با راه اندازی دکتری مواد ، کارشناسی ارشد شکل دادن فلزات و مقطع کارشناسی متالورژی صنعتی توسعه یافت. در سال ۱۳۹۲  گروه مهندسی مواد به دانشکده مهندسی و علم مواد تبدیل گردید. 

دانشکده مهندسی کامپیوتر

در حال حاضر این دانشکده دارای سه گروه سخت‌افزار ، نرم‌افزار و هوش مصنوعی می‌باشد. این دانشکده در مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر در دو گرایش سخت‌افزار و نرم‌افزار و در مقطع کارشناسی ارشد در سه گرایش معماری کامپیوتر ، هوش مصنوعی و شبکه‌های کامپیوتری دانشجو می پذیرد.

سیاست ها و اهداف دانشگاه خواجه نصیر

  • جمع آوری مجموعه ای مفید از منابع اطلاعاتی علمی
  • فراهم نمودن امکانات و تسهیلات فیزیکی مناسب برای استفاده از کتب موجود در کتابخانه
  • هوشمند نمودن خدمات کتابخانه و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و دسترسی آسان به پایگاه های اطلاعاتی که کاربران به آن نیاز دارند از طریق شبکه
  • کمک به اساتید و دانشجویان در نوشتن مقالات علمی و تدریس

جایگاه علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی

با توجه به آمار پایگاه‌های معتبر در امر رتبه ‌بندی ISI دانشگاه های سراسر دنیا ، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی پیشرفت چشمگیری داشته و در شمار یک درصد تولید کنندگان علم در دنیا معرفی شده‌ است. دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در سال ۲۰۱۶ براساس رتبه ‌بندی نشریه تایمز در ۶۰۱ تا ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان و در بین ۷ دانشگاه برتر ایران قرار گرفت.

همچنین در رتبه ‌بندی نشریه تایمز در سال ۲۰۱۸ این دانشگاه در جایگاه ۶۰۱ تا ۸۰۰ جهان و در رتبه ۱۷۳ آسیا و در بین ۵ دانشگاه برتر ایران و بالاتر از دانشگاه‌هایی همچون شریف و تهران قرار گرفت. طبق جدید ترین بررسی های انجام شده توسط لایدن نیز دانشگاه خواجه نصیر در حیطه رشته های علوم فنی مهندسی در بین ۱۰ دانشگاه برتر ایران و در جایگاه ۱۶۱ آسیا و ۳۶۸ جهان قرار گرفته است.

قطب های علمی و پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر طوسی

  • رباتیک و کنترل
  • طراحی و شبیه‌سازی سامانه‌های فضایی
  • آزمایشگاه واقعیت مجازی
  • شبیه ساز رانندگی
  • فناوری اطلاعات مکانی
  • کنترل صنعتی
  • محاسبه و مشخصه‌یابی افزاره‌ها و زیرسیستم‌های الکترومغناطیسی

برای دریافت مشاوره با کارشناسان مجرب ما و کسب اطلاعات بیشتر در مورد معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی می توانید همواره با مرکز الو مشاوره در تماس باشید. همچنین در صورت تمایل می توانید سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

معرفی دانشگاه تهران
معرفی دانشگاه شهید بهشتی
معرفی دانشگاه تربیت مدرس
معرفی دانشگاه تبریز

 

[banner]

[contact_info title= “معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

ثبت نام دانشگاه امام صادق ۱۴۰۲

نحوه جذب دانشجو در دانشگاه امام صادق با دیگر دانشگاه های دولتی متفاوت بوده و …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.