خانه / انتخاب رشته کنکور سراسری / زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸
زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 98
زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 98

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸

 

[contact_info title= “زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸”] 

هر ساله پس از برگزاری کنکور سراسری شاهد استرس و نگرانی داوطلبان در خصوص انتخاب رشته می باشیم. زیرا همانطور که می دانید مرحله انتخاب رشته حتی از خود کنکور مهم تر می باشد و به دلیل آنکه سرنوشت ساز و تعیین کننده زمینه تحصیلی و شغلی داوطلب می باشد ، بنابراین باید در انجام آن حساسیت و دقت کافی را به خرج برد.

پس از اعلام نتایچ اولیه و انتشار کارنامه ، داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه مجاز به انتخاب رشته شده باشند ، می توانند با دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی خود برای انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام نمایند.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸        

حدود یک هفته الی ۱۰ روز پس از منتشر شدن کارنامه اولیه ، انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ فرا می رسد و داوطلبان مجاز می توانند اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.

در سال گذشته انتخاب رشته کنکور سراسری از روز ۱۵ مرداد ماه آغاز گردید و به احتمال زیاد در سال جاری نیز اواسط مرداد ماه فرایند انتخاب رشته آغاز گردد و به داوطلبان حدود ۱۰ روز فرصت داده می شود تا برای انتخاب رشته خود در سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام نمایند.

البته این امکان وجود دارد که فرصت مجددی نیز تحت عنوان تمدید مهلت انتخاب رشته در اختیار داوطلبان قرار داده شود و در این فرصت داوطلبانی که از زمان اولیه انتخاب رشته جامانده اند ، می توانند برای انتخاب رشته خود اقدام نمایند.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸

انتخاب رشته دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، غیرانتفاعی ، پردیس خودگردان و پیام نور به صورت مشترک و همزمان و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می گیرد. بنابراین داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در هر یک از دانشگاه های مذکور را دارند ، می توانند به ترتیب مراحل زیر انتخاب رشته خود را انجام دهند.

  • مراجعه به سامانه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org 
  • انتخاب گزینه “سراسری” از منوی قرار داده شده در سمت راست سایت
  • کلیک بر روی لینک “انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸”
  • دریافت فرم انتخاب رشته و ثبت حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل
  • در پایان مراحل از شماره پیگیری ارائه شده توسط سامانه پرینت تهیه نمایید و آن را تا زمان پذیرش در دانشگاه ، نزد خود حفظ کنید.

توصیه می شود که قبل از ثبت کد رشته ها در سایت ، یکبار دیگر آن ها را کنترل کنید تا اطلاعات به اشتباه ارسال نشوند. 

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸

برای هر یک از گروه های آزمایشی ، یک دفترچه انتخاب رشته جداگانه توسط سازمان سنجش منتشر می گردد که در این دفترچه علاوه بر ذکر شرایط انتخاب رشته ، کد رشته های تحصیلی و ظرفیت هر کدام از آن ها درج شده است.

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری هنر و زبان های خارجی

تحلیل کارنامه اولیه کنکور سراسری  ۹۸ 

رتبه در سهمیه در هر زیرگروه

هر یک از گروه های آزمایشی از چند زیر گروه تشکیل شده اند که در کارنامه اولیه برای هر یک از زیر گروه ها یک رتبه معین اعلام می شود  و شما باید بر اساس رتبه در هر زیر گروه انتخاب رشته نمایید.

برای مثال رشته مهندسی عمران در زیر گروه یک گروه ریاضی قرار دارد و داوطلبی که این رشته را انتخاب می کند ، باید به رتبه اکتسابی خود در زیر گروه یک توجه نماید.

رتبه کشوری در هر زیر گروه 

در هر یک از زیر گروه ها یک رتبه کشوری نیز وجود دارد و این رتبه تنها برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد موثر می باشد. برای مثال داوطلب رشته علوم تجربی در صورتی که رشته ی پرستاری دانشگاه آزاد را انتخاب کند ، رتبه کشوری کسب شده در زیر گروه یک او مورد بررسی قرار داده می شود.

رتبه کل در سهمیه

این رتبه ماکزیمم نمره کل زیرگروه های هر داوطلب است  و فقط جهت اطلاع داوطلب در کارنامه قرار داده می شود ، زیرا برای انتخاب رشته فقط باید به رتبه در سهمیه و رتبه کشوری در هر یک از زیر گروه ها توجه نمد.

آخرین رتبه مجاز 

این رتبه ، رتبه آخرین نفر  مجاز برای انتخاب رشته دانشگاه های روزانه و نوبت دوم  است و در صورتی که رتبه کل داوطلب در سهمیه ، بیشتر از رتبه آخرین فرد مجاز به انتخاب رشته باشد ، نمی تواند انتخاب رشته دانشگاه روزانه و نوبت دوم را انجام دهد.

وضعیت مجاز بودن برای انتخاب رشته

چنانچه داوطلب مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، پردیس خودگردان ، پیام نور ، غیرانتفاعی و  … باشد ، عبارت مجاز برای او در کادر های جداگانه ای  درج می گردد در غیر این صورت مجاز به انتخاب رشته این دانشگاه ها نمی باشد.

همانطور که می دانید انتخاب رشته یک فرایند بسیار مهم و بیشترین نقش را برای پذیرش شما دارد بنابراین باید از مشاوران مجرب و متخصصی که در این زمینه فعالیت دارند ، راهنمایی دریافت کنید. به همین منظور می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی الومشاوره تماس بگیرید.

[konkor]

[contact_info title= “زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن هم منتشر خواهد شد …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.