خانه / کنکور سراسری / توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

طبق هر سال نتایج اولیه کنکور سراسری توسط سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org منتشر خواهد شد. اطلاعات کارنامه اولیه شامل درصد دروس امتحانی، رتبه و تراز و وضعیت داوطلب جهت انتخاب رشته در کنکور سراسری می باشد. داوطلبان می توانند در بازه زمانی اعلام شده توسط سازمان سنجش جهت اطلاع از وضعیت خود، اقدام به دریافت کارنامه کنکور نمایند. جهت دریافت اطلاعات دقیق در زمینه جزئیات موجود در کارنامه، توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲ ارائه شده در ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید.

معمولا یک ماه بعد از برگزاری کنکور سراسری، نتایج اولیه داوطلبان در قالب کارنامه منتشر خواهد شد و شرکت کنندگان می توانند در بازه زمانی تعیین شده، کارنامه اولیه خود را از سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org دریافت نمایند.

داوطلبان می توانند پس از دریافت کارنامه و بررسی جزئیات ثبت شده، انتخاب رشته کنکور سراسری و همچنین انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۲، را انجام دهند.

[contact_info title= “توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲”]

توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

کارنامه اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای تمامی دانشگاه ها شامل روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس خود گردان و دانشگاه آزاد از طریق سایت سنجش منتشر خواهد شد. در کارنامه اولیه متقاضیان اطلاعاتی مانند مشخصات ثبت نامی، اطلاعات گروه آزمایشی امتحانی، وضعیت علمی داوطلب در هر زیر گروه، وضعیت مجاز بودن یا نبودن متقاضی جهت انتخاب رشته کنکور سراسری در دوره های (روزانه، غیر روزانه، فرهنگیان) ثبت شده است.

 

توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

بخش مشخصات ثبت نامی:

این بخش از کارنامه سه سطر را شامل می شود. این سه سطر شامل شماره پرونده، نام و نام خانوادگی، سال تولد، جنسیت، اطلاعات مدرک تحصیلی، سهمیه ثبت نامی داوطلب ذکر شده است.

بخش اعلام علاقمندی بر اساس تقاضانامه:

توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

علاقمندی پیام نور و غیر انتفاعی: در این ردیف تمام افرادی که در زمان ثبت نام در کنکور سراسری، در رشته های پیام نور و غیر انتفاعی علاقمندی خود را اعلام کرده باشند، و همچنین کارت اعتباری جداگانه ای تهیه کرده باشند، عبارت “بلی” و برای افرادی که در این موارد اعلام علاقمندی نکرده باشند، کلمه “خیر” ثبت شده است.

اگر داوطلب در حین ثبت نام کنکور سراسری در دوره های پیام نور وغیر انتفاعی اعلام علاقمندی نکرده باشد، در مرحله انتخاب رشته مجاز به انتخاب رشته محل های پیام نور و غیر انتفاعی نخواهد بود. البته در صورتی که داوطلب حداقل نمره علمی برای انتخاب رشته دانشگاه های مذکور را کسب کرده باشد، حتی در صورت  اعلام نکردن علاقمندی خود در زمان ثبت نام، می تواند با خرید کارت اعتباری، در این دانشگاه ها ثبت نام نماید.

سهمیه بهیار، کارمند: در این قسمت سهمیه کارمند یا سهمیه بهیار در کنکور سراسری ذکر شده است.

وضعیت انتخاب رشته داوطلب

توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

چنانچه متقاضی با توجه به رتبه و تراز اکتسابی و سایر ضوابط و شرایط ذکر شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، مجاز به انتخاب رشته شده باشد، عبارت مجاز می باشید و در غیر این صورت عبارت غیر مجاز نمایش داده خواهد شد.

بخش وضعیت داوطلب در هر زیر گروه امتحانی:

جهت انجام انتخاب رشته ای صحیح و اصولی، توجه به این بخش از کارنامه بسیار اهمیت دارد. بنابراین توضیحات کارنامه کنکور ۱۴۰۲​ که در ادامه مقاله ارائه شده را با دقت بررسی کنید.

توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

زیر گروه: با توجه به ضرایب و اهمیت آنها، رشته های هر گروه آزمایشی به چند دسته تقسیم می شوند که به هر کدام از آنها یک زیر گروه گفته می شود.

کارنامه ای که در تصویر بالا مشاهده می کنید، شامل ۵ ستون می باشد که در آن وضعیت رتبه در سهمیه، رتبه کشوری و نمره کل نهایی متقاضی در هر ستون با ستون دیگر فرق می کند. هر یک از این ستون ها، زیر گروه های گروه آزمایشی علوم تجربی بوده که نشان می دهد داوطلب در کدام زیر گروه بهتر عمل کرده و رتبه و تراز بهتری کسب کرده است. و در نتیجه مشخص می شود که فرد شرکت کننده در کدام زیر گروه قبولی بیشتری دارد و می تواند بر این اساس انتخاب رشته خود را اولویت بندی کند.

نمره کل: تراز یا نمره کل در واقع تابعی از اختلاف نمره متقاضی با میانگین جامعه آماری می باشد و بر اساس  ضرایب دروس در هر گروه و تاثیر ۳۰ درصد سوابق تحصیلی مثبت داوطلب در اطلاعات آماری محاسبه خواهد شد. هر چه تراز کسب شده توسط داوطلب بیشتر باشد، احتمال قبولی وی در رشته های زیر گروه بیشتر خواهد بود.

رتبه در سهمیه: تراز متقاضیانی که دارای سهمیه یکسان هستند، با دیگران مقایسه شده و به فردی که موفق به کسب بالاترین تراز شود، رتبه ۱ اختصاص داده خواهد شد. در نهایت با توجه به تراز هر داوطلب، رتبه دیگر متقاضیان محاسبه خواهد شد.

سایر توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

تاثیر مثبت سوابق: شرکت کنندگانی که دیپلم نظام جدید (۶ – ۳ – ۳) آموزش متوسطه ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی،و علوم و معارف اسلامی داشته باشند و همچنین افرادی که دیپلم خود را از سال ۸۴ به بعد دریافت کرده باشند، و متقاضیانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال ۹۱ به بعد دریافت کرده اند، معدل در کنکورشان تاثیر خواهد داشت و میزان تاثیر سوابق در هر زیر گروه در کارنامه آنها ذکر شده است.

نمرات اکتسابی: در این قسمت از کارنامه کنکور سراسری، نمره هر درس عمومی و اختصاصی به صورت درصد نمایش داده شده است. فرمول محاسبه نمرات مثبت و منفی، به این صورت است که هر پاسخ صحیح یک امتیاز مثبت و هر پاسخ غلط یک امتیاز منفی خواهد داشت.

توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

نمره هم ترازی: این بخش از کارنامه کنکور، سال گذشته اضافه شد و هدف از آن برقراری عدالت بین داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید می باشد. به این صورت که هر نظامی که سوالات کنکور آن نسبت به دیگری سخت تر باشد، به نمره خام این شرکت کنندگان متناسب با سختی توسط سازمان سنجش درصدی اضافه خواهد شد که به این نمره، نمره هم ترازی گفته می شود. در تصویر زیر، متقاضی دارای سهیه مناطق است.

توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

در کارنامه کنکور زیر، فرد شرکت کننده علاوه بر سهمیه مناطق، دارای سهمیه ایثارگران نیز می باشد.

در کارنامه زیر، فرد شرکت کننده علاوه بر سهمیه مناطق، دارای سهمیه ایثارگران نیز می باشد.

در ستون آخر کارنامه کنکور با عنوان ” آخرین رتبه مجاز در سهمیه دو دوره روزانه و نوبت دوم ” آخرین رتبه مجاز در رشته های تحصیلی روزانه و شبانه، با توجه به سهمیه در هر زیر گروه، مشخص شده است.

برای محاسبه رتبه داوطلب در سهمیه، تراز متقاضیان با یکدیگر مقایسه شده و شرکت کننده ای که موفق به کسب بالاترین تراز شود، رتبه ۱ اختصاص داده خواهد شد و در ادامه با توجه به تراز هر داوطلب، رتبه سایر شرکت کنندگان محاسه می شود.

رتبه کشوری نشان دهنده این است که متقاضی در بین سایر داوطلبان کشور، چه جایگاهی را دارا می باشد.

در کارنامه زیر، فرد شرکت کننده علاوه بر سهمیه مناطق، دارای سهمیه ایثارگران نیز می باشد.

بخش کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۲:

آخرین بخش کارنامه اولیه کنکور سراسری، کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد می باشد. متقاضیانی که بر اساس رتبه و تراز خود مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد شده باشند، در این قسمت یک کدی با عنوان کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد قرار خواهد گرفت. داوطلبان می توانند در بازه زمانی که توسط سازمان سنجش اعلام می شود، اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته نمایند.

شرکت کنندگانی که علاوه بر کد رشته امتحانی اول، کد رشته امتحانی شناور (زبان و هنر)نیز نام نویسی کرده باشند، اطلاعات مربوط به مجموعه امتحانی آنها نمایش داده خواهد شد. همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که متقاضیان در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، مجاز به انتخاب رشته محل های مربوط به هر دو یا سه مجموعه خواهند بود.

کلام پایانی

کارنامه کنکور سراسری، نتایج آزمون کنکور ورودی به دانشگاه‌های کشور را نمایش می‌دهد. داوطلبانی که از طریق این آزمون موفقیت آمیز عمل کرده‌اند، به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وارد می‌شوند.

کارنامه کنکور سراسری اطلاعات مهمی را درباره عملکرد داوطلب در آزمون فراهم می‌کند. این کارنامه شامل امتیاز کسب شده توسط داوطلب در هر یک از دروس آزمون، رتبه کسب شده توسط داوطلب در هر رشته تحصیلی، رتبه کل کسب شده توسط داوطلب در کل کشور، و میزان موفقیت داوطلب در مقایسه با سایر داوطلبان می‌باشد.

امتیاز کسب شده در هر درس براساس عملکرد داوطلب در آن درس تعیین می‌شود. رتبه کسب شده توسط داوطلب در هر رشته تحصیلی نشان می‌دهد که داوطلب در میان سایر داوطلبان رشته‌ای خاص در چه موقعیتی قرار دارد. رتبه کل کسب شده توسط داوطلب نشان می‌دهد که او در کل کشور در چه موقعیتی قرار دارد و میزان موفقیت داوطلب نسبت به سایر داوطلبان را نشان می‌دهد.

کارنامه کنکور سراسری به داوطلبان اطلاعات ارزشمندی ارائه می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا در انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر خود تصمیم بهتری بگیرند.

[contact_info title= “توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲”]

در مقاله فوق در رابطه با اطلاعات موجود در کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲، توضیحاتی ارائه شد. چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق، همچنان سوال یا ابهامی درباره توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲ دارید، می توانید با کارشناسان تحصیلی ما تماس برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

همچنین ببینید

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن هم منتشر خواهد شد …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.