خانه / کارشناسی ارشد / برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد
برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد

برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد

برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد

[contact_info title= “برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد”]

برنامه ریزی برای کنکور مسئله ای کاملا گسترده است که عوامل زیادی در موفقیت داوطلب در کنکور تاثیر گذار است که از جمله این عوامل داشتن وقت کافی برای مطالعه، انتخاب منابع درست، داشتن تغذیه کافی و لازم و حذف عوامل مزاحم بر سر راه موفقت کنکور کارشناسی ارشد و غیره می باشد. با توجه به اینکه شرایط هر داوطلب با داوطلب دیگری کاملا متفاوت می باشد برنامه ریزی برای کنکور نیز مسئله ای کاملا فردی است و نمی توان یک نسخه برای تمامی داوطلبان پیچیده شود.

با توحه به اینکه در کنکور کارشناسی ارشد منابع مشخصی برای هریک از دروس امتحانی در دسترس نداریم و همچنین ظرفیت پذیرش در دانشگاه ها نسبت به مقطع کارشناسی بسیار کمتر است همگی از جمله عواملی هستند که قبولی در آزمون سراسری کارشناسی ارشد را دشوار کرده اند.

اقدامات مهم برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد

گام اول : انتخاب دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

اولین اقدام پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی و شروع مقطع جدید کارشناسی ارشد ، تصمییم گرفتن در مورد دوره تحصیل در این مقطع است به این صورت که ابتدا داوطلبان باید دانشگاه خود را مشخص کنند و سپس طبق خواسته خود برنامه ریزی اصولی را برای خود تهیه کنند. برای مثال آیا داوطلب قصد دارد در دوره های روزانه در رشته ای خاص پذیرفته شود و یا اینکه هدف داوطلب قبول شدن در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی است؟

مسلما قبول شدن در دوره های روزانه نیاز به تلاش بیشتر و همچنین تنظیم برنامه ریزی اصولی نسبت به دانشگاه های دیگر دارد همانطورکه قبول شدن در دانشگاه های تهران نیاز به تلاش چتد برابر نسبت به قبول شدن در دانشگاه های روزانه شهرستان ها دارد.

گام دوم : انتخاب بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد

با توجه به این که منابع مشخصی در این مقطع وجود ندارد و معمولا سوالات هریک از دروس را از چندین منبع طرح می کنند توصیه می کنیم برای یافتن منابع موثق از دانشجویان سال اولی در دانشگاهی که قصد قبول شدن در آن را دارید سوال کنید و لیستی از منابع را تهیه کنید ،  و یا اینکه می توانید به ایمیل اساتید دانشگاه مد نظر دسترسی پیدا کنید و با ایمیل زدن و یا دیدار حضوری لیست منابع را از آن ها بخواهید.

طبق گفتگو با کنکوری های ارشد سال های قبل متوجه شدیم که اگر در اواسط راه و یا اواخر آن یک منبع دیگر را به برنامه مطالعاتی خود اضافه کنید می تواند به شدت مضر باشد و باعث آشفتگی ذهن و احساس کمبود وقت در داوطلبان شود.

گام سوم : انتخاب مکان مطالعه

یکی از مسائلی که در امر کنکور بسیار مهم است مکان مورد مطالعه است که باید دارای ویژگی های لازمی از جمله نور کافی ، دمای مناسب و آرامش لازم باشد درصورتی که داوطلبان به چنین اتاقی با این ویژگی ها در خانه دسترسی ندارند توصیه می کنیم حتما از کتابخانه های عمومی که در سطح هر شهر و استانی وجود دارد استفاده کنند.

رفتن به کتابخانه در ابتدای صبح با توجه به اینکه مجبور هستید مسیری را برای رسیدن به مکان مورد نظر طی کنید می توانند موجب شادابی و رفع خوآب آلودگی شود و از این جهت می تواند به عنوان مکان موثر انتخاب شود.

گام چهارم : تدوین یک برنامه اصولی

برنامه ریزی جهت مطالعه کنکور می بایست دارای ویژگی هایی از جمله تعداد ساعات منطقی ، دارای تنوع ، مستمر بودن برنامه ، انعطاف پذیری ، در نظر گرفتن تمامی عوامل غیر منتظره و غیره باشد.برای نمونه یک نوع برنامه ریزی رشته رواشناسی  را در زیر ذکر کرده ایم

برنامه ریزی داوطلبان تمام وقت

روز / ساعت۸-۹/۳۰۹/۳۰-۱۰۱۰-۱۱/۳۰۱۱/۳۰-۱۲۱۲-۱۳/۳۰۱۳/۳۰-۱۵/۳۰
شنبهروانشناسی بالینیاستراحتروانشناسی رشداستراحت روانشناسی فیزیولوژِیکتایم ناهار
یک شنبهآسیب شناسی روانی استراحتآمار و روش تحیقاستراحتکودکان استثناییتایم ناهار
دوشنبهروانشناسی بالینیاستراحتروانشناسی رشداستراحت روانشناسی فیزیولوژِیکتایم ناهار
سه شنبهآسیب شناسی روانی استراحتآمار و روش تحیقاستراحتکودکان استثناییتایم ناهار
چهارشنبهروانشناسی بالینیاستراحتروانشناسی رشداستراحت روانشناسی فیزیولوژِیکتایم ناهار
پنج شنبهآسیب شناسی روانی استراحتآمار و روش تحیقاستراحتکودکان استثناییتایم ناهار
جمعهتفریح و گردش درصورتی که طبق برنامه پیش رفته اید.

برنامه ریزی داوطلبان تمام وقت

روز / ساعت۱۵/۳۰-۱۷/۳۰۱۷/۳۰-۱۸۱۸-۱۹/۳۰۱۹/۳۰-۲۰۲۰-۲۲
شنبهانگیزش و هیجاناستراحتزبان های خارجهاستراحتمرور
یک شنبهعلم النفساستراحتزبان های خارجهاستراحتمرور
دوشنبهانگیزش و هیجاناستراحتزبان های خارجهاستراحتمرور
سه شنبهعلم النفساستراحتزبان های خارجهاستراحتمرور
چهارشنبهانگیزش و هیجاناستراحتزبان های خارجهاستراحتمرور
پنج شنبهعلم النفساستراحتزبان های خارجهاستراحتمرور
جمعهتفریح و گردش درصورتی که طبق برنامه پیش رفته اید.

برنامه ریزی داوطلبان شاغل

روز / ساعت۱۷-۱۸/۳۰۱۸/۳۰-۲۰۲۰-۲۱/۳۰۲۱/۳۰-۲۳
شنبهروانشناسی بالینیروانشناسی رشد فیزیولوژِیک و اگیزش هیجانزبان های خارجه
یک شنبهآسیب شناسی روانیآمار و روش تحیقکودکان استثناییعلم النفس
دوشنبهروانشناسی بالینیروانشناسی رشد فیزیولوژِیک و اگیزش هیجانزبان های خارجه
سه شنبهآسیب شناسی روانیآمار و روش تحیقکودکان استثناییعلم النفس
چهارشنبهروانشناسی بالینیروانشناسی رشد فیزیولوژِیک و اگیزش هیجانزبان های خارجه
پنج شنبهآسیب شناسی روانیآمار و روش تحیقکودکان استثناییعلم النفس
جمعهمرور و تست زنی

برای دریافت برنامه ریزی تخصصی و افزایش شانس قبولی در کنکور کارشناسی ارشد می توانید با مشاوران مرکز الومشاوره تماس حاصل فرمایید.

اصول برنامه ریزی در کنکور کارشناسی ارشد

برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد

خواندن سطحی و روزنامه وار مطالب

در ابتدا که سعی دارید برای کنکور آماده شوید نیازی نیست که حتما به فهم صددرصدی مطالب رسیده باشید و مرور سطحی آن ها در ابندای کار و فهم ۵۰ درصدی از مطالب اکتفا کنید. در اینجا داشتن وسواس نسبت به یادگیری مطالب و مدام برگشتن به فصول قبل برای اطمینان از اینکه آیا موضوعی که چند روز پیش خوانده بودم در ذهنم مانده یا نه؟ روند مطالعه شما را کند می کند و ممکن است شما را از پیش رفتن طبق برنامه و هدفی که تنظیم کرده اید بازدارد.

خواندن عمقی و خلاصه نویسی

پس از چندماه که یک مرور کلی به اتمام رسید ، حال نوبت آن است که مجددا برای فهم ۵۰ درصد ما بقی مطالب خواندن کتاب ها را از ابتدا آغاز کنید در این مرحله چون شما به فهم ۸۰ درصد مطالب رسیده اید توانایی خلاصه نویسی را دارید و می توانید برای نوشتن خلاصه ها که در روزهای پایانی و نزدیک کنکور به دردتان می خورد اقدام کنید. در اینجا لازم است که در کنار خلاصه نویسی به تست زدن نیز بپردازید (تست زدن باید به دوصورت بدون فاصله یعنی پس از اتمام مطالعه در هر روز و با فاصله یعنی در آخر هفته و برای اطمینان از اینکه آیا مطالب در ذهن ذخیره شده اند یا خیر می باشد )

خلاصه نویسی خود دارای اصول و قوانینی است که باید حتما آن ها را رعایت کنید (شامل نوشتن نکات مهم ، نوشتن به صورت نمودار و کمتر استفاده از جملات )

جمع بندی

حدود ۱ ماه مانده به کنکور ، زمانی است که داوطلب می بایست تمام مطالب کتب درسی را خوب خوانده باشد و تنها خلاصه هایی را که در دوره دوم نوشته بود را به همراه تست زدن را دوره کند .در این زمان وقت مطالعه مطالب جدید نیست و سعی کنید که تا هرجایی که مطالب را خوانده اید دست نگه دارید و تمرکز خود را برروی تست زدن های بیستر جهت بالا رفتن سرعت تست زدن حفظ کنید.

در ۱۰ روزی که به کنکور باقی مانده است توصیه می کنیم که همه منابع کنکور و خلاصه ها را جمع کنید چرا که در این زمان نوبت آن رسیده است که دوره های کنکوری را در سال های مختلف تحصیلی تست بزنید (نکته قابل توجه برای لزوم انجام این کار این است که شما تا اینجا تنها تست ها را به صورت تک درس کار می کردید اما شما در روز کنکور قرار است همه دروس را در چند ساعت آزمون دهید پس قطعا باید بتوانید این حجم از تنوع را تحمل کنید و این تنها با فضاسازی آن از طریق تست زدن آزمون های کنکور سال های قبل امکان پذیر است)

آیا تنها با خواندن کتاب های کمک آموزشی می توان در کنکور ارشد رتبه خوبی کسب کرد؟

برا پاسخ به این سوال می توانیم بگوییم هم بله و هم خیر.

بله از آن جهت که درصورتی که داوطلبی تنها به همین کمک آموزشی ها اکتفا می کند می تواند تراز و رتبه ای در کنکور کسب کند که موجب پذیرفته شدن آن در یکی از دانشگاه های پیام نور ، غیر انتفاعی و به احتمال کم در دانشگاه های روزانه شود اما نمی تواند قبولی داوطلبی که فقط وفقط قصدش قبول شدن در دانشگاه های روزانه آن هم در دانشگاه های درجه ۱ کشور مثلا دانشگاه تهران است را تضمین کند چرا که در این دسته از داوطلبان که هدف آن ها به این صورت است می بایست ابتدا با خواندن منابع اصلی به فهم کامل و گسترده مطالب رسید و سپس با استفاده از منابع کمک آموزشی به تثبیت این مطالب پرداخت.

آیا شرکت در آزمون های آزمایشی الزامی است ؟

شرکت در آزمون های آزمایشی الزامی نه ، اما می تواند موثر باشد زیرا داوطلبانی بوده اند که بدون شرکت در این آزمون ها توانسته اند رتبه های برتر در کنکور همان سال را کسب نمایند .چنانچه داوطلبی شرایط شرکت در تمامی آزمون های آزمایشی (تک مرحله ای، جامع) را ندارد می تواند تنها در آزمون های آزمایشی جامع موسسات شرکت نماید که معمولا در ماه های نزدیک به کنکور می باشد و می تواند فضای کنکور را تا حدودی شبیه سازی کند.

[arshad]

موانع موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد

برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد

  • نداشتن هدف مشخص
  • بی برنامگی
  • وسواس در خواندن  نگرانی در فراموش کردن مطالب

هر گاه دچار وسواس و حالت بلاتکلیفی شدید لازم است لیستی ازکارهایی که در آن لحظه ذهنتان را مشغول می کند بنویسید و بعد طبق دستورالعمل زیر آنها را اولویت بندی کنید :

  1.  امور فوری و مهم
  2. امور فوری و بی اهمیت
  3. امور غیر فوری و مهم
  4. امور غیر فوری و بی اهیت
    مورد اول یعنی امور مهم و فوری (دروس مهم و فوری ) را در همان لحظه انجام دهید و اطمینان داشته باشید که بهترین انتخاب را داشته اید. انجام دادن امور مهم و فوری باعث آرامش و سکوت ذهنی می شود و کارایی شما را افزایش میدهد. مورد دوم اگر می توانید انجام دهید . مورد سوم راشروع کنید و قبل ازاینکه به مرحله حاد وفوریت برسد برای آن زمان بندی مناسبی را در نظربگیرید. مورد چهارم را کنار بگذارید و انجام ندهید . همیشه و در هرلحظه کارهایی که در ذهنمان مرور می شود که باید در این لحظه تصمیم بگیرید در مدت باقیمانده از روز , به سراغ دروس مهم و فوری رفته و آنها را ابتدا مطالعه کنید و کم کم به سازماندهی ذهن خود نیز بپردازید.
  • ترس از حجم مطالب
  • انتخاب منابع اشتباه
  • برنامه امروز را به فردا انداختن و یا پشت گوش انداختن
  • صحبت کردن با افراد ناامید و شکست خورده در این راه

عوامل موثر برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد

برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد

  1. براساس منحنی فراموشی ابینگ هاوس بعد از ۲۴ ساعت حدود ۷۰ درصد از مطالب خوانده شده را از یاد می بریم!حال چه کاری می توانیم انجام دهیم تا مطالب را در حافظه بلند مدت خود ذخیره کنیم؟ تنها راه آن استفاده از تکنیک های ذخیره سازی در حافظه بلندمدت از جمله مرور ، استباط و تحلیل عمقی مطالب است (نکته ای که من بسیار زیاد به داوطلبان کنکور تاکید می کنم و آن را رمز موفقیت آن ها می دانم فرمول بسیار ساده ای است ، تکرار ، تکرار ، تکرار
  2. طبق اصل Parkinson , محدودیت زمان سرعت را افزایش میدهد بدون اینکه حالت استرس خاصی ایجاد کنید در شرایط کاملاٌ منطقی و واقع بینانه , زمان خود را محدود کنید و خود را مقید کنید تا نیازها و خواسته های معینی را در راستای اهداف تأمین کنید و به اهداف کوتاه مدت خود برسید.
  3. طبق برنامه ای که نوشته اید پیش بروید و در انجام آن تعویق نداشته باشید
  4. به هیج عنوان منابع اصلی درسی را کنار نگذارید.
  5. از درسهایی که علاقه دارید شروع کنید.
  6. منظم مطالعه کنید و سعی کنید در روز حداقل ۷ ساعت مطالعه مفید داشته باشید.
  7. کارها و دروس خود را براساس ضرایب آن ها در کنکور ، اولویت بندی کنید (این مورد یکی از تکنیک های مدیریت زمان می باشد)
  8. سعی کنید بجای تقویت های بیرونی به دنبال انگیزه های درونی باشید (برای مثال شب ها موقع خواب به این فکر کنید که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مورد نظر در همان دانشگاه دلخواه هستید و همین مسئله  شما را به وجد خواهد آورد که بیشترین تلاش خود را برای کسب رتبه خوب داشته باشید)
  9. یکی از مضامینی که در کسب رتبه ی خوب در آزمون ارشد نقش بسیار زیادی دارد، سرعت عمل در تست زنی است. چه بسا افرادی که به دلیل سرعت عمل پایین موفق نشده اند درزمان محدود به همه سوالات پاسخ دهند و نمره ی زیادی را از دست داده اند. برای دستیابی به سرعت عمل بالا دو راه وجود دارد که در تمام مصاحبه ها مشترک بوده است. راه اول شرکت درآزمونهای آزمایشی و راه دوم تست زدن زیاد.

نکات طلایی کنکور کارشناسی ارشد

برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد

  1. فقط و فقط به موفقیت در کنکور و صندلی های دانشگاه مورد نظر در ذهنتان فکر کنید و سعی کنید شب قبل از خواب زمانی را به تمرکز روی این موضوع اختصاص دهید.
  2. موفقیت در کنکور تنها به مطالعه مکرر و فراوان بستگی ندارد بلکه داشتن اعتماد بنفس و انگیزه برای موفقیت در کنکور بخشی از موفقیت را به همراه خواهد داشت.
  3. در طول مدتی که در حال مطالعه برای کنکور هستید ممکن است که دوره هایی از ناامیدی و کم انرژی بودن را حس کنید که این مسئله طبیعی است و می توان گفت که به سراغ تمامی داوطلبان خواهد آمد (توصیه من این است که در این مدت از کتاب های انگیزشی ، سخنرانی های انگیزشی و صحبت با افراد موفق در این زمینه برای تجدید قوا و به دست آوردن مجدد انرژی استفاده کنید.)
  4. سعی کنید که در زمان کنکور از تغذیه مناسب برای داشتن انرژی لازم جهت درس خواندن استفاده کنید.
  5. ورزش کردن را برای شادابی و سرحال بودن فراموش نکنید.
  6. هرگز برنامه خود را در طول هفته به درس خواندن محدود نکنید (بعضا شنیده ایم که برخی از مشاوران می گویند که در طول دورانی که داوطلبان در حال آماده شدن برای کنکور هستند نباید به تفرح بپردازند اما من می گویم که کاملا اشتباه محض است و داوطلبان می بایست پس از یک هفته خستگی درس و استرس کنکور مدت زمانی را به تفریح با دوستان و خانواده بپردازند)
  7. به یاد داشتن پیامدهای قبولی در کنکور سراسری :خوشحال کردن خانواده ، داشتن موقعیت شغلی خوب و مناسب ، باسواد بودن که یادآوری همه این عوامل به عنوان مشوق درس خواندن می تواند داوطلب را رو به جلو حرکت دهد.
  8. به یاد داشته باش که برای موفقیت، بیش از هر چیز به اراده و تصمیم نیاز دارید.
  9. خیلی از داوطلبان کنکور توانسته اند که رتبه های تک رقمی بیاورند پس تو ، هم می توانی که در این آزمون موفق شوی فقط کافی است که خود را باور داشته باشی.

تجربه واقعی داوطلب کنکوری

زمانی که داشتم برای کنکور کارشناسی ارشد آماده می شدم فقط یک فکر تو ذهنم در حال چرخیدن بود : اینکه من با این همه حجم کتاب چجوری می تونم از پسش بربیام؟ میدونی کنکور ارشد خصوصا رشته من چقدر شرکت کننده داره ؟ بعید میدونم که بتونم دانشگاه روزانه تو یکی از دانشگاه های تهران قبول شم.این دانشگاه ها فقط برای آدمای خیلی باهوشه اما بازم در همین حین یه ندای درونی میگفت تو میتونی تو هیچ چیزی کم نداری

خلاصه بعد از این همه فکر کردن و رفت و آمد فکرای مثبت و منفی تو سرم ، نشستم یه برنامه خوب نوشتم (منظورم از برنامه خوب ، برنامه ای که کاملا متناسب با شرایطم بود )و از فرداش شروع به درس خوندن کردم . روزای اول خیلی برام سخت بود که بخوام ساعتای زیادی رو درس بخونم بخاطر همین اوایل درس خوندنم از ساعت کم مثلا ۵ ساعت شروع کردم اصلا اصلشم همینه.

چند ماهی به همین منوال پیش رفتم ناگفته نماند که اوایل راه یکی دوتا از منابع رو با اینکه تا حدودی خونده شده بود و تغییر دادم اما بعد از چند ماه به یه ثبات تو درس خوندنم رسیده بودم و ساعتای مطالعه هم بیشتر کرده بودم.

چند ماهی رو همینجوری ادامه دادم تا احساس کردم که که یه حس نامیدی اومد سراغم (اگه قبول نشم چی ؟ اگه دانشگاهی که می خوام قبول نشدم چی ؟تو این مدت فقط و فقط سعی کردم که دوباره انرژی مو برگردونم یک ماهی میشد که احساس می کردم خیلی از کیفیت درس خوندنم کم شده نه اینکه نخونما نه ، میخوندم ولی خوندنم کیفیت نداشت. تو این زمان تصمیم گرفتم که یک هفته ای رو بیخیال درس بشم هرچند که استرس درس داشت منو خیلی اذیت می کرد ولی خب کنار اومدم و بعد از یک هفته مجددا سروع کردم به درس خوندن و کم کم درس خوندنم سرعت گرفت.

نزدیک کنکور که شدم دقیقا یک ماه قبل ، به شدت استرس اومد سراغم حتی به پزشک عمومی مراجعه کردم و قرصای ضد استرس گرفتم البته به خودم حقم میدادم چون یک سال تمام زحمت کشیده بودم و به هرحال چیز کمی هم نبود خلاصه با تکنیک های شناختی و مصرف دارو تونستم استرس موکنترل کنم و اواخر کنکورم به خوبی سپری کنم و بعد از اعلام نتایج کنکور نتیجه خوبی هم گرفتم.

یکی از دلایلی که تجربه واقعی از کنکور رو به آخر مطلب اضافه کردم این بود که استرس و یاس و ناامیدی و کم انرژی بودن برای همه داوطلبان حتی اونایی که منظم و با برنامه میخونن هست چیزی که تو این شرایط مهمه همچنان به راهمون ادامه بدهیم حتی اگر کمی سخته و قطعا تک تک ماها شایستگی تحصیل تو بهترین دانشگاه های کشور رو داریم و شما داوطلبان عزیز هم از این قاعده مستثنی نیستید.

مطالب مفید پیشنهادی جهت مطالعه داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد :

ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰
شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰
ویرایش ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد
لیست رشته های کارشناسی ارشد سراسری
مهلت مجدد ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد
مدارک ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد
سایت ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد
برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد
زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد سراسری
توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد

[arshad]

[contact_info title= “برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد”]

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

همچنین ببینید

آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۲

افرادی که به تحصیل در رشته های پزشکی علاقمند بوده و فارغ التحصیل کارشناسی پیوسته …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.