خانه / مشاوره خانواده / با خیانت همسرم چگونه رفتار کنم؟
با خیانت همسرم چگونه رفتار کنم؟

با خیانت همسرم چگونه رفتار کنم؟

با خیانت همسرم چگونه رفتار کنم؟
با خیانت همسرم چگونه رفتار کنم؟

[contact_info title= “با خیانت همسرم چگونه رفتار کنم؟”] 

فهمیدن این که شریک زندگی شما به شما خیانت کرده است ، می تواند مانند ضربه ای بسیار محکم و درد آور بر سر شما باشد و ازدواج شما ممکن است در شرایط بحرانی قرار گیرد. طبیعی است که بخواهید بدانید چرا شریک زندگی تان به شما خیانت می کند ، اما به ندرت می توانید به یک پاسخ درست و منطقی دست یابید.

این مشکل می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر در ازدواج شما و زندگی زناشویی تان باشد. در واقع مهم نیست که علت آن چیست ، شما باید احساسات خود را کنترل کرده و سعی کنید در مقابله با این مشکل قوی و منطقی باشید. در ادامه این مطلب درباره نکات مهمی برای مقابله با پیامد های خیانت همسر و اینکه “با خیانت همسرم چگونه رفتار کنم؟” صحبت خواهیم کرد.

چرا مردها و زن‌ها خیانت می‌کنند؟

دلایل خیانت ، در دو دهه گذشته بسیار مطالعه شده است. اولین رویکرد می‌گوید دلیل اصلی خیانت زن و شوهرها ، مشکلات زناشویی است. احساس تنهایی ، تامین نشدن نیازها ، عدم تفاهم و اختلافات عقیدتی باعث می‌شوند تا فرد برای رسیدن به خواسته هایش به دنبال فردی بگردد که درک مقابل از رابطه داشته باشد و یا بهتر از همسرش رفتار کند.

زنان و مردانی هستند که ادعا می‌کنند که در رابطه‌شان خوشحال نیستند و برای پیدا کردن عشق و توجه به دنبال فرد دیگری می‌روند. رویکرد دوم به ماهیت خیانت توجه می‌کند. این تبیین دلایل افراد را برای خیانت کردن کافی نمی‌داند و دلایل خیانت را در ماهیت انسان‌ها جستجو می‌کند. بهترین راه برای درک خیانت‌های زناشویی این است که هر دو نظر مورد توجه قرار گیرند. این دو نظریه دو روی یک سکه هستند. یکی از این رویکردها به شما می‌گوید که انسان‌ها خیانت را چگونه توجیه می‌کنند و دیگری از شما می‌خواهد تا ببینید خیانت چرا و چگونه رخ می‌دهد.

انواع خیانت های زناشویی

 خیانت‌های عاطفی:

در این نوع از بی‌وفایی عاطفی ، یکی از زوجین به دلایل مختلف ، مشکلات یا مسائل عاطفی فرد و خانواده را بیش از آنکه با همسرش مطرح کند ، با فرد دیگری خارج از خانواده‌اش در میان می‌گذارد و از او حمایت عاطفی می‌جوید. در واقع فرد غریبه‌ای تکیه‌گاه عاطفی همسر پیمان‌شکن و بی‌وفا می‌شود. بی‌وفایی‌های عاطفی اشکال فرعی مختلفی دارد که از این قرارند: ارتباط از طریق اینترنت ، ارتباط در محیط‌های کار یا ارتباطات تلفنی.

خیانت‌های جنسی:

خیانت جنسی به معنای روابط جنسی مرد یا زنی دارای همسر با جنس مخالف است که غریبه می‌باشد. این خیانت در همه فرهنگ‌ها و تمام اعصار امری ناپسندیده تلقی شده است.

خیانت‌های مرکب:

خیانت‌های مرکب شکل ترکیبی بی‌وفایی‌های عاطفی و خیانت‌های جنسی است. مسیر پیموده شده در این نوع خیانت را می‌توان به شکل روشن‌تر از انواع دیگر ردیابی کرد. به این ترتیب که فرد خیانتکار یا در آغاز درگیر مسائل عاطفی شده و در نهایت به مسائل جنسی کشیده می‌شود ، یا ابتدا صرفا درگیر امور جنسی می‌شود و سپس در ارتباطش جنبه‌های عاطفی پدیدار می‌شود.

آیا باید طلاق بگیرم؟

طلاق چاره‌ اجتناب ناپذیر خیانت همسر نیست. می بایست قبل از اینکه برای طلاق اقدامی بکنید ، دست کم شش ماه به خودتان فرصت بدهید تا خوب به چیزی که واقعا از زندگی‌تان می‌خواهید فکر کنید و همه جوانب تصمیمی را که می‌گیرید بسنجید. شاید بد نباشد که این مدت را دور از همسر سپری کنید تا فضای آرام تری برای فکر کردن داشته باشید. همچنین می‌توانید با کمک گرفتن از یک روانشناس یا مشاور پایه‌های تصمیم‌تان را مستحکم‌تر کنید.

چگونه با خیانت همسرم کنار بیایم؟

اولین چیزی که در مورد موضوع “با خیانت همسرم چگونه رفتار کنم؟” باید درک کنید این است که خیانت به همسر معمولا نشان دهنده این است که مشکلی در رابطه یا ازدواج شما وجود دارد. هدفتان باید این باشد که مشکل را پیدا کنید تا وقتی شما و همسرتان از شوک اولیه این مشکل گذشتید ، بتوانید تصمیم بگیرید که چطور می‌توانید مشکل را برطرف کنید.

خودتان را قضاوت نکنید: 

خودتان را سرزنش نکنید و مورد قضاوت قرار ندهید. شما پس از این ماجرا دچار احساسات متناقضی خواهید شد. ترس ، خشم ، انتقام ، شک ، بی‌اعتمادی ، احساس حماقت و… از مواردی هستند که ممکن است به سمت شما هجوم بیاورند. به‌خود زمان دهید که از پس این احساسات بر بیایید و تصمیم درست را بگیرید.

با یکدیگر صحبت کنید:

به حرف های هم خوب گوش دهید و به هم احترام بگذارید و اجازه دهید مسایل کاملا روشن شود. فهمیدن به معنی پذیرفتن نیست. احساساتی مانند عصبانیت ، شرم ، ترس و گریه طبیعی بوده و جزو روندی است که باید طی شود. سعی کنید احساساتتان را بدون بی احترامی به هم و خشونت لفظی یا جسمی یا تهدید به ترک طرف مقابل بیان کنید. اگر قادر نیستید این کار را به تنهایی انجام دهید از یک روان شناس کمک بگیرید.

به تردید پایان دهید: 

هر سوالی که دوست دارید از او بپرسید. او موظف است تمامی ابهامات شما را برطرف کند و به سوالات‌تان پاسخ دهد. او باید اشتباهی که مرتکب شده را بپذیرد و درصورت خواست همسرش ، به تمامی سوالات او در این مورد پاسخ گوید و دست از پنهان‌کردن حقیقت بردارد. قلم و کاغذ بردارید و احساسات‌تان را بنویسید. هر آنچه در دل دارید و نمی‌توانید به زبان بیاورید ، هر آنچه احساس می‌کنید بر سر زندگی‌تان آمده و هر تصمیمی که فکر می‌کنید با گرفتنش آرام می‌شوید را بنویسید و سپس قلم را کنار بگذارید.

مشکلات را فریاد نزنید:

پیش از آن که به خانواده یا دوستان‌تان در این مورد بگویید خوب فکر کنید. شاید شما پس از مدتی تصمیم بگیرید این زندگی را حفظ کنید و آگاهی دیگران در مورد اتفاقی که در زندگی‌تان افتاده ، می‌تواند قضاوت‌شان را تا مدت‌ها نسبت به همسرتان تغییر دهد و این موضوع می‌تواند زندگی شما را با چالش‌های بیشتری روبه‌رو کرده و کینه‌ای نسبت به همسرتان ایجاد کند.

دلتان را صاف کنید:

اگر توانستید از اتفاقی که افتاده بگذرید و همسرتان را ببخشید قلب خود را از خاطرات بد پاک کنید. به هیچ عنوان عجله نکنید. ابتدا باید تصمیم بگیرید می خواهید با هم زندگی کنید یا نه ؟ دانستن دلیل خیانت همسر در این میان نقش اساسی بازی می کند. یا با مهربانی و قلبی پاک از هم جدا شوید یا با آگاهی و دانایی همدیگر را ببخشید و زندگی جدیدی را آغاز کنید.

به رابطه زناشویی ادامه دهید:

برخی از زوج ها بعد از خیانت یک طرف از برقراری رابطه زناشویی خودداری می کنند. اگر قصد ماندن کنار هم را دارید بهتر است بدانید هرچه برقراری رابطه زناشویی را به تعویق بیندازید ، آغاز دوباره سخت تر می شود.

به خودتان زمان بدهید:

 این‌که شما از پس این درد بربیایید به زمان احتیاج دارید. فکر نکنید‌‌ همان صمیمیت اولیه باید به سرعت به رابطه‌تان برگردد و گمان نکنید سلامت فکرتان را باید ظرف چند روز به دست بیاورید. هم شما و هم ارتباط‌تان به زمانی برای ترمیم شدن احتیاج دارید.

نتایچ بخشش خیانت

اولین نتیجه در صورت بخشش همسرتان حفظ و ماندگاری آن است. برخی از افراد برای روابط خود تلاش زیادی کرده اند و نمی خواهند چیزی را که به زحمت به دست آوردند به راحتی به خاطر اشتباه طرف مقابل از دست بدهند. حفظ کرامت انسانی نیز از نتایج بعدی بخشش خواهد بود که شامل مواردی مانند: حفظ آبرو ، تکریم شخصیت افراد ، تاکید بر انسانیت و ارزش های مثبت درونی افراد می باشد.

انگیزه بسیاری از فعالیت های انسان رسیدن به آرامش است. یکی از مهم ترین پیامدهای بخشش خیانت ، رسیدن به آرامش برای فرد است در واقع انسان با بخشش فرد دیگر، خود را سزاوار آرامش می داند. همچنین فرد به دنبال بخشش ، می تواند از زیانی که متوجه اوست خود را رها کند. گاهی در بخشش افراد منفعت شخصی وجود دارد البته سود الزاما به معنای منفعت مادی نیست ، بخشی از آن سود معنوی است و در حفظ پایگاه خانواده نهفته است.

آیا دوباره به او اعتماد خواهم کرد؟

درست است که ساختن اعتماد کار آسانی نیست به خصوص زمانی که این اعتماد یک بار خراب شده باشد. پس عجله نکنید. خوش بین باشید ، اگر همسرتان خواهان نجات زندگی‌تان باشد ، شما می‌توانید اعتمادی با کیفیتی بیشتر از قبل ایجاد کنید. شاید باور نکنید اما زن و شوهرهایی هستند که معتقدند خیانت باعث شد آن‌ها ترک‌های پنهان رابطه‌شان را بشناسند و همسران بهتری بشوند.

از آن جاییکه کنار آمدن با خیانت ، هم برای مردان و هم برای زنان دشوار است. اما باورهای اجتماعی سفت و سخت در مورد روابط فرازناشویی توسط زنان در آن‌ها ، کنار آمدن با این مقوله را برای مردان دشوارتر می‌کند. در این شرایط زوج درمانی توسط یک روانشناس متخصص می‌تواند راه نجاتی برای شما باشد. بنابراین می توانید برای دریافت مشاوره در مورد این موضوع که “با خیانت همسرم چگونه رفتار کنم؟” با کارشناسان و مشاوران مرکز الو مشاوره در تماس باشید. و در صورت تمایل سایر مطالب مرتبط با این موضوع را مطالعه نمایید:

مشاوره خانواده
روابط زناشویی موفق
علل خیانت زنان به مردان
علائم و نشاونه های خیانت مردان

[contact_info title= “با خیانت همسرم چگونه رفتار کنم؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

علائم بارداری چیست

علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری

[contact_info title= “علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری”] دانستند اینکه آیا باردار هستید یا خیر هم …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.